Optymalizacja stron internetowych może działać na różnych etapach i różne jej wycinki można rozważać pod katem tego, by jeszcze lepiej mogły funkcjonować. Jednym z elementów, jaki możemy rozpatrywać, jest to optymalizacja UX, którą możemy przetłumaczyć także jako doświadczenia użytkownika. Każdy z nas wchodząc na jakąkolwiek stronę może już po kilku chwilach stwierdzić czy dana platforma nam odpowiada pod względem kolorystycznym, czy barwy nie są dla nas zbyt intensywne, czy współgrają ze sobą, pod względem rozmieszczenia poszczególnych elementów na stronie. Jak bardzo strona jest intuicyjna i do wszystkiego, czego potrzebujemy się szybko i łatwo dostać. Podobnie z opcją dodawania produktów do koszyka oraz płatności, jeśli mamy do czynienia ze sklepem internetowym. Tych elementów, które wpływają na jakość odbioru, czyli właśnie doświadczenia poszczególnych użytkowników jest naprawdę wiele. Wszystkie tworząc ogólny obraz konkretnej platformy, z której korzystamy. Optymalizacja UX ma więc za zadanie zbadać, zmierzyć czy wszystkie te elementy są maksymalnie komfortowe dla użytkownika, czy potrafimy zatrzymać takiego konsumenta na naszej stronie. Poprzez poprawę poszczególnych modułów, wykorzystanie lepszej optymalizacji, preferencji konsumentów można uzyskać jeszcze lepsze, bardziej wymierne korzyści, budując stronę, która będzie kompleksowo odpowiadać szerokiemu gronu odbiorców. Pozytywny odbiór platformy sprawia, że konsumenci będą chętniej powracać po kolejne treści lub zakupy produktów na stronie.